Ondernemers opgelet! Hieronder tips voor betere klantenservice en marketing
Soms kan het als beginnend bedrijf lastig zijn om te groeien. Op welke manier kan je het snelst je doelgroep bereiken en zo grotere naamsbekendheid verkrijgen? Hoe weet je wat jouw klanten aantrekt en hoe kan je bestaande klanten het beste behouden? Allemaal vragen waar iedere ondernemer ongetwijfeld wel eens mee te maken heeft. Om een sterke basis te vormen voor jouw bedrijf is het belangrijk om goed duidelijk te hebben wat het doel is van je bedrijf, wat je verdienmodel is en wat je doelgroep is. Dat laatste onderdeel is cruciaal, want dit onderdeel is verantwoordelijk voor je inkomen en naamsbekendheid. Hieronder staan ook enkele marketingstrategieën die deze doelgroep zouden moeten aantrekken en je bedrijf moet helpen groeien.
Leer je doelgroep kennen
Zoals hierboven gezegd, is het belangrijk dat je weet hoe je doelgroep denkt, wat hiervan de interesses zijn op welke media en platforms je de doelgroep kan bereiken. Het is de bedoeling dat je de klant gaat verbinden aan het juiste product, waarbij dit moet gebeuren op het juiste platform en in de juiste omstandigheden. Zo doet een bedrijf gespecialiseerd in auto-onderdelen er goed aan hun advertenties te plaatsen op platforms waarop veel autoliefhebbers komen, bijvoorbeeld op Autoweek.nl. Het kan ook zijn dat je juist beter een doelgroep offline kan benaderen. Denk aan het uitdelen van samples op straat waar de gewenste doelgroep waarschijnlijk veel komt. Het is dus belangrijk om te weten wat de huidige trends zijn ter betrekking tot je doelgroep en hoe jij jezelf als ondernemer kan positioneren ten opzichte van andere ondernemers bij deze trends.
De essentie van het toepassen van kortingen
Klanten waarderen het altijd als jij als bedrijf voordelen toepast op je productenaanbod. Dit kan variëren van klantenkaarten waarmee punten gespaard kunnen worden om in te zetten als beloning tot een kortingcode die ingezet kan worden bij de eerste aankoop van een nieuwe klant. Kortingen en voordelen fungeren niet alleen als een lokkertje voor de klant, maar ook als gebaar van dankbaarheid. De klant voelt zich zo persoonlijker benaderd en zal minder snel reden zien om naar een concurrent over te stappen. Een extra bijkomend voordeel van het toepassen van kortingen is als je jouw productaanbod wilt opruimen. Dit gebeurt bijvoorbeeld in kledingzaken waar door middel van grote sales een collectie van het vorige seizoen opgeruimd moet worden. Kortingen zijn over het algemeen ook tijdelijk en wat tijdelijk beschikbaar is, prikkelt mensen sneller om dan iets te kopen. Er is dan namelijk sprake van zogenaamde schaarste.
De meerwaarde van reviews
Uiteindelijk is misschien wel het belangrijkste dat je naar je klanten luistert. Hun feedback helpt jou om je productaanbod te verbeteren. Probeer actief met je klanten te communiceren en lees en beantwoord hun reviews. Dit laat zien dat je transparant bent als bedrijf en straalt betrouwbaarheid uit, wat zorgt voor een standvastige klantenbasis.