Online winkelen in België: onze kmo’s zitten met een achterstand

Woensdag 3 mei 2023 15:15 - geschreven door Jimmy

Online winkelen wint aan populariteit, maar niet elke onderneming plukt hier de vruchten van. Met name kleinere bedrijven lopen achter en missen zo een aanzienlijk deel van de markt, volgens gegevens van de FOD Economie.

Belgische consumenten shoppen steeds vaker online. Uit een studie van de FOD Economie blijkt dat 75% van de Belgen in 2022 online producten of diensten aanschafte. Maar liefst 69% van hen deed dat bij buitenlandse webwinkels. Belgische e-shoppers kopen veel vaker in het buitenland dan het Europese gemiddelde van 40%. Er liggen dus kansen voor Belgische bedrijven om in te springen op de vraag van consumenten naar een online aanbod.

De toekomst speelt zich online af

Om bij te blijven in de digitale wereld, dienen Belgische bedrijven hun verkoop- en dienstenstrategieën aan te passen. Kmo's en eenmanszaken lopen vooral achter op dit gebied. In 2022 ontving slechts 20% van de zeer kleine ondernemingen (tot 10 werknemers) en 22% van de kleine ondernemingen (10-49 werknemers) bestellingen via internet. Bij grote ondernemingen (vanaf 250 werknemers) lag dit percentage op 40%.

Kmo's liepen ook achter op het gebied van bestellingen via andere digitale kanalen en genereerden minder omzet uit online verkoop in vergelijking met grotere bedrijven. Investeren in e-commerce en andere digitale oplossingen om klanten te bereiken en behouden kan een enorm verschil maken, aangezien de toekomst grotendeels online is.

Wat houdt de KMO’s tegen?

Hoewel e-commerce en digitalisering talrijke voordelen bieden, is het voor bedrijven niet altijd vanzelfsprekend om digitale technologieën te implementeren. Uit de Flash Eurobarometer 486 blijkt dat veel ondernemingen te maken krijgen met obstakels zoals beperkte budgetten, een tekort aan interne digitale vaardigheden, onvoldoende betrokkenheid van het management, problemen bij het doorgronden van de technologieën en beperkingen in wet- en regelgeving.

Deze uitdagingen zijn met name aanzienlijk voor kleine en middelgrote bedrijven, vanwege hun beperkte financiële middelen en kleinschalige personeelsbestand.

Handelsgids.be helpt je op weg.

Al meer dan 20 jaar lang is Handelsgids.be zich bewust van het belang van online marketing en e-commerce, maar evenzeer van de achterstand die de Belgische kmo’s de laatste jaren opliepen. Handelsgids is dan ook dé oplossing voor kleine en middelgrote bedrijven, die wel willen moderniseren en nieuwe klanten online aantrekken, zonder daar een fortuin aan te moeten spenderen. Niet alle kmo’s hebben dezelfde doelstellingen wanneer ze beginnen met e-commerce. Sommigen willen enkel een eigen persoonlijke website om nieuwe klanten online aan te trekken, terwijl anderen een eigen webshop willen opzetten zodat ze ook online omzet kunnen draaien. Handelsgids.be heeft alle tools in handen om je als ondernemer op de digitale kaart te zetten. Van het verspreiden van online nieuwsbrieven en het optimaliseren van je teksten voor zoekrobots tot het eenvoudig opzetten van een eigen webshop met betaalmogelijkheden.

Aanmelden bij Handelsgids.be is volledig gratis en is de beste eerste stap om te zetten wanneer je van plan bent om ook online klanten gaan aan te trekken. Dankzij het grote netwerk dat Handelsgids.be doorheen de jaren uitbouwde, zijn bijna alle ondernemingen die gelinkt zijn aan het portaal zo goed als zeker van goed scorende resultaten in zoekmachines zoals die van Google. 

Klik hier om je bedrijf op internet te plaatsen en kom versteld te staan hoe gemakkelijk het is om ook online je aanwezigheid te vergroten. 

Wat zijn de voordelen van e-commerce?

E-commerce biedt talrijke voordelen voor zowel kmo’s. Ten eerste verlaagt het de operationele kosten. Daarnaast zorgt e-commerce ervoor dat een winkel een groter potentieel publiek bereikt, aangezien er geen geografische beperkingen zijn. Bovendien neemt ook de naamsbekendheid van een winkel toe, omdat producten gemakkelijker gevonden kunnen worden via de zoekrobots.

Een ander voordeel van e-commerce is de mogelijkheid om digitale producten te verkopen, die hogere marges opleveren vanwege het ontbreken van productie- of verzendkosten. Verder biedt e-commerce meer inzicht in het gedrag van klanten en stelt hen in staat eenvoudig hun voorkeuren aan te geven en feedback te geven.