Het belang van track-and-trace bij het verzenden van producten

Woensdag 13 december 2023 16:32 - geschreven door Guus

De e-commercesector bloeit en veel Belgische handelaren zijn dan ook op de digitale kar gesprongen. Als handelaar is het belangrijk om niet alleen kwaliteitsproducten te leveren, maar om ze ook op tijd te leveren en daarbij een goede klantenservice te bieden. Als je dat weet, weet je ook dat het belang van een goed track-and-tracesysteem niet mag worden onderschat. En dat is zeker niet de enige reden waarom je eigenlijk niet zonder zo’n track-and-tracesysteem kunt.

Juridische verantwoordelijkheid en bewijs van levering

Vanuit juridisch oogpunt is een track-and-tracesysteem eigenlijk een must. Dat komt omdat je als leverancier zelf het risico draagt tot op het moment van de levering. Als onderweg iets verloren raakt, is dat jouw verantwoordelijkheid en niet die van de consument. Het gevolg hiervan is dat jij ook het bewijs moet leveren dat een product correct is geleverd en dat het risico dus is overgedragen. Daarom is track-and-trace aan te raden. Bij waardevolle zendingen is het zelfs aan te raden om ook de handtekening van de ontvanger te vragen, want zo heb je een 100% waterdicht bewijs. Dit is een van de redenen waarom ze bij DHL eCommerce altijd een handtekening bij ontvangst vragen als een pakket of pallet wordt afgeleverd bij een bedrijf, een instelling of een winkel. Deze informatie is essentieel bij eventuele geschillen en zorgt ervoor dat je stevig in de schoenen staat.

Bouwen aan de klanttevredenheid

Klanten zijn veeleisend en gelijk hebben ze! Ze hebben nu eenmaal recht op een goede service en een correcte levering van hun producten. Zeker bij online aankopen verwachten ze transparantie en controle over de levering. Transparantie kun je enkel bieden door middel van track-and-trace. Zo weten je klanten steeds waar de bestelde producten zijn en wanneer ze deze mogen verwachten. Dit kan onzekerheid wegnemen en het vertrouwen verhogen. Deze transparantie leidt dan ook tot een verhoogde klanttevredenheid, wat cruciaal is voor het opbouwen van een loyale klantenbasis en het stimuleren van herhaalaankopen. Ga je een pakket versturen met DHL? Geef dan altijd het traceringsnummer aan de klant, zodat de ontvanger de trackinginformatie kan raadplegen.

Diefstal en verlies voorkomen

Diefstal en verlies zijn significante risico's. Niet alleen in jouw bedrijf, maar ook bij de bezorging. Onderweg kan er altijd iets verkeerd lopen. Track-and-trace helpt deze risico's te minimaliseren door de beweging van pakketten te volgen, waardoor je snel kunt reageren op mogelijke problemen. Bezorgers zullen minder geneigd zijn om iets te stelen als dit eenvoudig tot hun te herleiden valt. Dit verhoogt de veiligheid van je producten tijdens het transport en vermindert de kans op financiële verliezen door vermiste zendingen.

Bedrijfsoptimalisatie

Een track-and-tracesysteem biedt erg waardevolle informatie, bijvoorbeeld op het gebied van voorraadbeheer. Door goed te weten hoelang producten gemiddeld genomen van en naar jou op weg zijn, kun je efficiënter de voorraden plannen en de voorraadniveaus optimaliseren. Dit leidt tot minder overstock, minder afgeschreven voorraad en een efficiëntere bedrijfsvoering. Dat je ook nog eens met minder vermiste zendingen te maken hebt, heeft bovendien een positieve impact op je winst én omzet, want je krijgt gegarandeerd meer terugkerende klanten. Kortom: alleen maar voordelen!