Esthetische chirurgie in België: wat is populair en acceptabel?

Donderdag 6 juni 2024 14:50 - geschreven door Guus

Bij Handelsgids zetten we graag bedrijven en promoties in de spotlights, en je leest bij ons over uiteenlopende producten en diensten. Dit keer duiken we in een onderwerp waar iedereen op een heel andere manier tegenaan kijkt: esthetische chirurgie. Laten we eens objectief inzoomen op de ethiek en populariteit van esthetische behandelingen in België.

De ethiek van esthetische chirurgie

Laten we beginnen met benadrukken dat dit artikel informeren bedoeld is. Het is belangrijk dat je voor esthetische chirurgie kiest als je daar echt zelf achter staat en dat je je goed laat informeren, zo vinden wij. En zo vindt ook Wellness Kliniek België, een van de grootste en meest toonaangevende esthetische privéklinieken in Europa. 

‘Ethisch verantwoorde klinieken werken niet met verkopers, maar zorgen ervoor dat patiënten geïnformeerd worden door gekwalificeerde artsen of chirurgen, alvorens zij de beslissing maken tot de ingreep. Iemand moet alle vragen kunnen stellen en artsen dienen patiënten volledig te informeren over alle aspecten van de procedure, inclusief de kosten, de mogelijke risico’s en realistische verwachtingen. Wij geloven in eerlijke, waarheidsgetrouwe en maatschappelijk verantwoorde informatie op onze website en sociale media, zodat de patiënt zich kan voorbereiden op het gesprek met de arts en gericht vragen kan stellen’, aldus Marly-Ann Spronken, mede-oprichter van Wellness Kliniek Genk en Barcelona.

Populaire esthetische behandelingen in België

De borstvergroting met implantaten behoort net als in andere landen ook in België nog altijd tot de meest gekozen ingrepen. Overigens is ook de borstverkleining een vaak gedane ingreep, maar deze wordt vaker gekozen vanuit praktische overwegingen. Bijvoorbeeld omdat men last heeft van een zere nek of rug.

Verder staat ook liposuctie en de facelift bovenaan het lijstje. We willen er graag op ons best uitzien, en feit is dat we er normaal gezien jonger en energieker uitzien na een facelift. Ook ingrepen aan delen van het gezicht, zoals het opvullen van rimpels, een neuscorrectie of ooglidcorrectie, komen vaak voor als losstaande gezichtschirurgie.

Uiteraard zijn er nog veel meer esthetische ingrepen die regelmatig uitgevoerd worden. Liposuctie, zoals aan de benen of bovenarmen, littekencorrectie, de Brazilian Butt Lift, of een buikwandcorrectie, om maar een paar voorbeelden te noemen. We zien dat zowel mannen als vrouwen de esthetische klinieken goed weten te vinden.

Informatie is key als je kiest voor esthetische chirurgie

Wanneer je kiest voor esthetische chirurgie, is het zoals aangegeven uiterst belangrijk om informatie in te winnen. Wegen de voordelen van de ingreep op tegen de risico’s en mogelijke complicaties? Zorg daarnaast dat je kiest voor een kliniek met een aantoonbaar Internationaal erkend kwaliteitslabel, zoals ISO 9001. 

Het ISO 9001-certificaat borgt informatieverstrekking door het implementeren van een kwaliteitsmanagementsysteem dat duidelijke communicatie en documentatieprocessen omvat. Dit zorgt ervoor dat informatie consistent, nauwkeurig en tijdig wordt verstrekt aan alle relevante belanghebbenden. Daarnaast verplicht het organisaties om regelmatig hun informatieprocessen te evalueren en te verbeteren, wat de betrouwbaarheid en transparantie verhoogt.

Ook het lezen van reviews geeft je een goed beeld van wat je mag verwachten. De bovengenoemde Wellness Kliniek won bijvoorbeeld al meerdere keren de WhatClinic Award voor uitstekende patiënten ervaringen. Luister ook zeker naar je eigen onderbuik gevoel en maak je keuze voor esthetische chirurgie bewust en weloverwogen.

Is promotie maken voor esthetische chirurgie acceptabel?

Dat ligt eraan wat je verstaat onder promotie. Uiteraard is het ethisch niet verantwoord om mensen te vertellen dat een bepaalde ingreep noodzakelijk is om ‘mooi te zijn’. De focus zou juist moeten liggen op het informeren. De klant heeft er immers recht op om volledig geïnformeerd te worden. Goede klinieken hebben meestal een duidelijke website. 

Reclame maken of promotie is gericht op het overtuigen van consumenten om een product of dienst te kopen, vaak door het allemaal wat rooskleuriger voor te stellen. Informatie geven daarentegen is bedoeld om objectieve en feitelijke details te verstrekken. Informatie moet volledig zijn, waarbij ook de risico’s genoemd worden.

Als iemand op zoek is naar een oplossing voor zijn of haar vraagstuk, zoals het verkrijgen van een strakkere buik of het afrekenen met hangende oogleden (die ook erg vervelend kunnen zijn), dan is het goed dat daar vanuit esthetische klinieken een duidelijk en volledig antwoord op komt. 

Zolang chirurgen zorgen voor transparante informatie verstrekking over de prijzen, de extra kosten, de kwaliteit van de implantanten, de te verwachte resultaten en mogelijke complicaties, kan de persoon in kwestie zelf een weloverwogen keuze maken. ‘En dat is precies waarom goede klinieken patiënten stimuleren om altijd vooraf een informatief en vrijblijvend consult te boeken, zoals bijvoorbeeld bij Wellness Kliniek België. ‘Zo zit je nergens aan vast en kun je na het consult rustig de tijd nemen om te beslissen of de esthetisch ingreep wel of niet bij je past.’