Uitreiking regio Hasselt

Vriendelijkste handelaar

Vriendelijkste handelaar 2015

2016-02-16 18:30

Persbericht

Persbericht: Bekendmaking en Awarduitreiking van de Vriendelijkste Handelaar

 

Locatie: Hasselt Feestzaal De Kom – Dinsdag 7 februari 2017

Foto’s van de avond zijn terug te vinden op www.handelsgids.be/persverslagen/2016
Meer info over Handelsgids.be vindt u op
www.handelsgids.be/sales

Intro
Hoe werd de vriendelijkste handelaar verkozen
Lijst winnaars
Reglement eindejaarsactie
Documentatie Handelsgids.be
Waar staat Handelsgids voor
Geschiedenis Handelsgids

Intro:

Op dinsdag 7 februari werden in feestzaal De Kom in Hasselt de vriendelijkste handelaars van : Bilzen, Diepenbeek, Genk, Hasselt, Heusden-Zolder, Hoeselt, Houthalen-Helchteren, Lanaken, Lummen, Maasmechelen, Zonhoven en Zutendaal bekend gemaakt en gehuldigd

Hoe werd de Vriendelijkste handelaar van een gemeente 2016 gekozen?

Tijdens de Lente- en eindejaarsactie van Handelsgids zijn er meer dan 7 miljoen lotjes uitgedeeld en telkens een klant van een KMO meedeed met één van deze acties werd aan hen gevraagd ook een quotering te geven voor zijn of haar klantvriendelijkheid. Dit is aan 226 735 handelaars gevraagd en meer dan 4 520 handelaars in Vlaanderen hebben meegedaan.

De scores zijn nu bekend en de vraag is: wie zijn de vriendelijkste handelaars?

De bekendmaking gebeurde gisterenavond (7 februari 2017) tijdens de Awarduitreiking  van de “Vriendelijkste Handelaar 2016” in Hasselt.

Ook kwam men te weten welke de ‘Vriendelijkste Gemeente’ van de provincie Limburg is voor 2016.

Hoe werd deze vriendelijkheid gemeten?

Heel eenvoudig: ALLE Kmo’s van Vlaanderen kunnen meedingen voor deze titel. Dit zijn zowel de klanten van Handelsgids PLUS ook alle gratis adverteerders, in totaal meer dan 226 735. Zij kregen indien ze dat wilden, gratis van www.handelsgids.be 5 loginnummers, deelnemingsformuliertjes, affiches enz… voor de Lente-en Eindejaarsactie. De klanten van deze KMO’s konden meedoen met de twee acties en er werd hen dan ook gevraagd om punten te geven aan die handelaar voor zijn klantvriendelijkheid. Het zijn dus de klanten van de KMO die de quotering gegeven hebben. De hele verkiezing is dus gebaseerd op de mening van de klanten zelf, en niet op de mening van enkele buitenstaanders zoals mystery shoppers of een jury die één keer passeren op een goed of slecht moment, en op een tiental minuutjes een oordeel vellen. De klanten zelf weten het natuurlijk het beste!

Om de Vriendelijkste Handelaar te kunnen worden, moest de handelaar van minstens 50 verschillende klanten een quotering krijgen. Deze mochten ook commentaar – recensies – en tips  bijvoegen en er waren een deel leerrijke, maar ook zeer grappige suggesties bij.

 

  • Zelfs zonder afspraak zeer welkom. (Smartphoneclinic te Sint-Niklaas)
  • Vriendelijke bediening, kopje koffie, mooi koppie, meer moet dat niet zijn.. (Sandra's Hairline - CS Magneetjuwelen te Oostende)
  • Zelfs bijverwarming in de winter voor de hondjes. (’t Herdershof te Poperinge)
  • Zelf mijn kleinzoon zijn step mocht in de winkel opzij staan, zodat hij niet gestolen kon worden. Waarvoor oprechte dank. (Roboshopping te Nieuwpoort)
  • Zeer vriendelijke ontvangst en zeer lekker gegeten. (La Myrthe te Sint-Gillis-Waas)
  • Zeer vriendelijke mensen en een snelle service. Geen vraag is hen teveel en beantwoorden deze steeds met een glimlach. Je ziet dat de garage en hun klanten prioriteit zijn. (Garage Aerts Bart bvba te Bornem)
  • Zeer vriendelijke ontvangst, leuke gesprekken, voel mij daar echt op mijn gemak en mijn haar wordt gedaan naar mijn wensen. (Alpha Style te Bredene)
  • Zij is inderdaad de vriendelijkste en neemt altijd de tijd  voor je als je vragen of problemen met iets hebt. (Lapjesvrouw te Essen)
  • Uiterst vriendelijke ontvangst en een zeer professionele en duidelijke uitleg bij de te proeven wijnen (Lovindi te Dilbeek)
  • Tip: Geef mij eens een bon voor een gratis uurtje wellness;) (Carpe Diem te Aarschot)

 

Met 7 miljoen deelnemingsformuliertjes en 20.000 affiches werden er 184.756 quoteringen gegeven. Er zijn 239 vriendelijkste handelaars benoemt.

De top 5 gemeenten met de meeste quoteringen:

 

  1. Aarschot : 6150
  2. Jabbeke: 5250
  3. Beringen: 4754
  4. Leuven: 4297
  5. Nieuwpoort: 3361

 

De top 5 handelaars met de meeste quoteringen: 

 

  1. Harzé Jan – Van Est uit Herentals : 576
  2. Eurospar Beringen uit Beringen: 509
  3. Anka Office Planet uit Haacht: 447
  4. Aveve Plus uit Poperingen: 447
  5. De Schoensmid uit Leuven: 442

 

Ook dit jaar mogen we weer van een groot succes spreken.

Ontstaan verkiezing Vriendelijkste Handelaar

In 2014 werd een eerste test gedaan in enkele tientallen gemeenten. Dit werd warm onthaald. In 2015 werd het uitgebreid naar gans Vlaanderen. Er werden toen 215 Vriendelijkste Handelaars gehuldigd. Nu in 2016 zijn er 239 Vriendelijkste Handelaars.

Vriendelijkheid is een troef, dat zet Handelsgids.be dan ook graag in de kijker. ”Buiten service en vakkennis, kleinschaligheid en specialisatie, staat klantvriendelijkheid op de eerste plaats!” klinkt het overal. Zaakvoerder van Handelsgids.be Luc Verheyden: “Het is het belangrijkste stokpaardje voor een KMO en het kost niets”. “Ik stoorde mij dikwijls aan het onvriendelijk gedrag van sommige KMO’s en wilde dit hekelen om hen te helpen. Zo heb ik dan, om dit onder de aandacht te brengen, de verkiezing van de ‘Vriendelijkste handelaar’ gelanceerd”.
Verkozen worden betekent veel voor een handelaar, want door de erkenning geeft dit vertrouwen en  trekken zij hierdoor nieuwe klanten aan. Want welke klant wordt nu niet graag vriendelijk behandeld.
Nieuw dit jaar is dat alle handelaars die een goede score halen een diploma krijgen met hun score voor klantvriendelijkheid.

De vriendelijkste handelaars van 2016 ontvingen een Award dat hij of zij in hun zaak kan tentoonstellen. Verder kregen de winnaars 500 euro aan extra reclamebudget  op www.handelsgids.be, de tweede plaats kreeg 300 euro en de derde plaats nog een mooie 200 euro.

Maar wie zijn nu de winnaars van 2016?

Gemeente

Naam zaak

Plaats

Bilzen

Van Roey Hans bvba - Tuinaanleg

1ste

Bilzen

Gilissen En Co

2de

Bilzen

Pedicure Merelijntje

3de

Diepenbeek

Eetcafé Gasthof Lederhose

1ste

Diepenbeek

Kantoor Wysmans nv

2de

Genk

Gendai

1ste

Genk

Yellow Refill Center

2de

Genk

Leonidas Genk

3de

Hasselt

Traiteur Nico Fruit

1ste

Hasselt

Jos Appermont - Wijnen met Advies

2de

Hasselt

De Vosvijvers

3de

Heusden-Zolder

De Greeve

1ste

Heusden-Zolder

Optiek Edith Nys

2de

Heusden-Zolder

G&G Verpakkingen

3de

Hoeselt

Bakkerij Somers

1ste

Houthalen-Helchteren

Pet Stop

1ste

Houthalen-Helchteren

Schoonheidssalon Marijke

2de

Houthalen-Helchteren

Rutten Elektro

3de

Lanaken

Selectair Reisbureau White Sun

1ste

Lanaken

Bakkerij Hansen Rudi

2de

Lanaken

Lektuurshop

3de

Lummen

Coenen Bakkerij BVBA

1ste

Lummen

Vleesboetiek-Traiteur Vandekerkhof Jaak & Katrien

2de

Lummen

Reynke bvba

3de

Maasmechelen

Keurslager Brasseur

1ste

Maasmechelen

Haarstudio Ingrid Heymans

2de

Maasmechelen

Het Zonnetje

3de

Zonhoven

Lingerie Tropic

1ste

Zonhoven

Diana's Fashion

2de

Zonhoven

Passie-Flora

3de

Zutendaal

Schoenen Marijse

1ste

Zutendaal

Doe Het Zelf Schroeders bvba

2de

Zutendaal

Jef Olaerts

3de


Nog een hoogtepunt was de bekendmaking van ’Vriendelijkste Gemeente’ van Limburg. De eer van Vriendelijkste Gemeente ging dit jaar, met een score van maar liefst 9.40, naar Beringen!

Eindejaarsactie:

De handelaars die hun klanten lieten meespelen met de Eindejaarsactie, gaven hun de kans om een mooie prijs te winnen. Er was een prijzenpot van maar liefst €50.000 verdeeld onder 500 winnaars! In de prijzenpot zaten onder andere een reis naar Zuid-Afrika, een reis naar Cyprus, ballonvaarten, Viptickets, etentjes, citytrips, weekendjes, wellnessarrangementen, iPhones, iPads en tal van cadeaubonnen!

De eerste prijs van de Eindejaarsactie van Handelsgids ging naar Lobke Van Immerseel uit Roeselare. Zij heeft deze prijs gewonnen bij Bis Bouche te Tielt. De tweede prijs werd gewonnen bij de handelaar Breiboetiek Marielijne te Meulebeke en ging naar Jimmy Van Rumste uit Sint-Laureins. De winnaar van de derde prijs is Kristof Myny uit Laarne. Hij heeft deze prijs gewonnen bij de handelaar Verduere in Wetteren. Een overzicht van al de winnaars is terug te vinden via www.handelsgids.be/eindejaarsactie/winnaars/

Online Marketing

De Awarduitreiking van de Vriendelijkste Handelaar 2016 was meer dan een prijsuitreiking. Zo was deze avond enerzijds eentje met een glamoureuze toets en anderzijds leerrijk. De gasten kregen veel informatie over online marketing zoals:

 

  • Hoe krijgt ik meer ‘kwalitatieve’ likes op mijn Facebookpagina?
  • Wat is internetmarketing?
  • De belangrijkste takken van internetmarketing?
  • Wat is sociaal media marketing?
  • Wat zijn de hedendaagse internet marketing trends?
  • Hoe kan ik verkopen met mijn Facebookpagina?
  • Content marketing: Wat is dat juist?
  • Waarom heb ik een blog nodig voor mijn bedrijf?
  • Hoe kan ik Facebook gebruiken voor mijn zaak?
  • Hoe doe ik aan goede en ‘legale’ linkbuilding?

 

 

Wat ook zeer interessant was, was de sneak peak van de nieuwe Handelsgids.be. Het nieuwe marketingplatform wordt gelanceerd begin maart 2017, maar aanwezigen kregen toch al een preview te zien van de website en konden ze kennis maken met de nieuwe mogelijkheden die dit platform voor de toekomst biedt. Zij waren allen laaiend enthousiast. Met zijn nieuwe, moderne interface, staat de handelaar met deze marketingtool nog dichter bij zijn klant en kan deze rekenen op nog meer online zicht- en vindbaarheid.

De prijsuitreiking werd afgesloten met een fotomoment waarbij de vriendelijkste handelaars nog eens extra in de kijker gezet werden, want dat is toch wat iedere hardwerkende KMO verdient, niet?

Catering Trimalchio - Netwerkavond

Uiteraard was er een uitgebreide receptie met heerlijke hapjes verzorgt door Catering Trimalchio die zich tegelijkertijd ook uitleende tot een ideale netwerkgelegenheid. Alleen maar blije gezichten dus tijdens deze mooie avond.

Voor 2017 wordt de verkiezing nog uitgebreid. Iedereen zal het hele jaar door een quotering en recensie kunnen geven aan alle klanten van Handelsgids. Met de Lente- en Eindejaarsactie worden de particulieren nog steeds gevraagd om dit te doen, juist als vorige jaar. Dit is dus een grote uitbreiding.

Boek Vriendelijkste Handelaars

Al de Vriendelijkste Handelaars van 2015 zijn gebundeld in een boek. Een prachtig naslagwerk en een eerbetoon aan alle Vriendelijkste Handelaars van 2015.

Handelsgids.be: al 16 jaar één van de grootste portaalsites:

Handelsgids.be was de eerste 12 jaar enkel een portaalsite. De laatste jaren is het een echte marketingtool geworden die de kmo’s op verschillende manieren nieuwe klanten aanbrengt. Zo heb je je eigen website met extra pagina’s. Gratis acties voor u en uw klanten. Duizenden nieuwsbrieven, uw virtuele winkel en goede zoekresultaten in o.a. Google!

In totaal staan er nu 271 735 handelaars op, de meeste gratis en gegroepeerd per gemeente.
U vindt er 52 161 KMO’s met openingsuren enz. Dagelijks zijn er 100 000 pageviews. Eén van de paradepaardjes van Handelsgids is het goed scoren bij Google. Handelsgids heeft een marketing afdeling die zich specifiek bezighoud met SEO voor google (= Search Engine Optimalisation). Zoals u zult weten is dit zeer belangrijk.

Handelsgids wordt maandelijks meer dan 10 miljoen keer getoond in Google, verleden maand zelfs meer dan 11 miljoen, en staat gemiddeld op de 3e plaats in de zoekresultaten. Maar liefst 81% van het verkeer op Handelsgids komt van Google!

Met andere woorden: Handelsgids zorgt er voor dat elke KMO gevonden wordt, ook al was men niet op zoek naar u! Men hoeft Handelsgids ook niet te kennen om een KMO te vinden, daar zorgen de zoekrobots voor!

Geschiedenis Handelsgids

Het begon allemaal in 1985, toen is Luc Verheyden gestart met een multimediahuis, reclamebureau en videoproductiehuis, met de nadruk op dit laatste. Tot 1990 was zijn grootste klant, en dit voor 70%, de toenmalige BRT.
In 1990 is de NV gesticht en is Luc Verheyden gestart met enkel nog B2B te werken en vooral in het realiseren van bedrijfs- en videoproducties. Al snel draaide het ook rond het verhuren van audiovisueel materiaal, dupliceren van video’s en meeting support. In de jaren negentig werden in totaal ook 41 toeristische promotiefilms, zo een beetje als Vlaanderen vakantieland en voorloper van Handelsgids.

In 2001 is Handelsgids.be geboren. Eerst heel lokaal. De echte uitbreiding is er in 2005 gekomen. Het bedrijf bestaat dus al iets meer dan 30 jaar en Handelsgids nu al 16 jaar.

Handelsgids heeft meer dan 2000 trouwe klanten die al meer dan 7 jaar klant zijn. Vorige jaar hebben deze allemaal een waardebon gehad voor 1000 luxe naamkaartjes.

Handelsgids NV
Jan Gorislaan, 110
3290 Diest
Tel: 013/32 10 10
Fax: 013/32 32 31
Ond. 0439 394 162

Contactpersonen:
Bart: Hoofd marketing 013/32.10.10
Laura: Verantwoordelijke event: 0477/59.01.01
Melanie: Marketeer: 0472/88.46.60
Luc: Zaakvoerder: 0475/45 77 99
Paulette: Directie-assistente: 0475/29 25 16

www.handelsgids.be
www.handelsgids.be/vh
www.handelsgids.be/awarduitreiking