Vriendelijkste handelaar

Vriendelijkste handelaar 2019

Bijouterie Claire werd Vriendelijkste Handelaar Leopoldsburg!

Claire behaalde een score van 9,54/10 voor Vriendelijkheid. Allemaal dankzij de goede service die ze samen met haar team aan haar klanten geeft.

Voor deze gelegenheid maakten waarnemend Burgemeester Marleen Kauffmann en Schepen van economie Lieve Pernet graag even tijd om de Award en oorkonde te overhandigen bij Bijouterie Claire in de zaak. Toeval of niet de zaak bestond dit jaar ook precies 30 jaar! Dat moest dus dubbel gevierd worden.
 


Op woensdag 9 september werd de Vriendelijkste Handelaar van Leopoldsburg 2019 bekend gemaakt. Omwille van de corona heeft het allemaal wat langer geduurd, maar is het daarom niet minder belangrijk geworden. Met de verkiezing van Vriendelijkste Handelaar, beloont Handelsgids.be op die manier jaarlijks de handelaars voor hun klantvriendelijkheid. Het zijn de klanten van de KMO die een quotering geven. De handelaar die via de webpagina op Handelsgids in de loop van 2019 de hoogste gemiddelde score ontving van zijn klanten, mag zich een jaar lang de Vriendelijkste Handelaar van Leopoldsburg noemen. 

In totaal maakten er in Leopoldsburg weer tientallen handelaars kans op de felbegeerde titel van Vriendelijkste Handelaar 2019. Immers, iedere handelaar - klant of geen betalende klant – die aanwezig is op Handelsgids.be kan deze Award winnen. Voorwaarde is dat de KMO op Handelsgids.be vermeld staat, want anders kan men geen (online) quotering uitbrengen. Iedere klant kan maar 1 quotering uitbrengen per jaar. Met de eindejaarsactie wordt dit nog eens extra in de verf gezet. Het zijn ook alleen klanten die een quotering kunnen uitbrengen. Door een unieke code toe te kennen, kan men niet ‘vals’ spelen en zomaar een (slechte) quotering geven aan iemand waar je als klant niet geweest bent. Het beloofde van tevoren een spannende titelstrijd te worden, want de vorige 4 jaar lagen de hoogste scores kort bij elkaar en zo ook in 2019. 
In Leopoldsburg mag Bijouterie Claire zichzelf de Vriendelijkste Handelaar noemen. Voor deze gelegenheid maakten waarnemend Burgemeester Marleen Kauffmann en Schepen van economie Lieve Pernet graag even tijd om de Award en oorkonde te overhandigen bij Bijouterie Claire in de zaak. Toeval of niet, de zaak bestond dit jaar ook precies 30 jaar! Dat moest dus dubbel gevierd worden.
Beauty Deluxe is nipt op de tweede plaats geëindigd. Garage Moris en Kaat & Co vervoegen het rijtje van laureaten.

“Om verkozen te worden tot Vriendelijkste Handelaar en de gelijknamige trofee mee naar
huis te mogen nemen, kan iedere handelaar die dat wenst zich registreren bij Handelsgids en reviewkaartjes aanvragen”, aldus zaakvoerder Luc Verheyden. “We werken ieder jaar met een systeem van scores en reviews. Elke handelaar op Handelsgids.be kan het hele jaar door, via reviewkaartjes met unieke codes, een score krijgen op 10 van zijn klanten. Aan de klanten wordt dus gevraagd om hun ervaring bij een handelaar te quoteren en een review te geven. Enkel echte klanten kunnen dus een score geven.
De optionele feedback die bijgevoegd kan worden, is een grote meerwaarde voor handelszaken: zo kunnen zij hun service nog meer klantgericht maken, ze komen te weten of ze goed bezig zijn en de klanten vinden zich gehoord, wat een betere band schept. Klanten krijgen nog meer vertrouwen en de verkoop stijgt.

Elke handelaar of winkelier kan volledig gratis online staan op Handelsgids.be en gratis aan deze verkiezing deelnemen, als hij dat wilt. Iedere kmo kan zich heel eenvoudig via deze link aanmelden: https://www.handelsgids.be/zaak-aanmelden/

De verkiezing van Vriendelijkste Handelaar werd een eerste maal in 2014 als een soort test gedaan in enkele tientallen gemeenten. Dit werd warm onthaald door de deelnemende handelaars en hun klanten. In 2015 werd het initiatief uitgebreid naar gans Vlaanderen.

Vriendelijkheid is een troef, dat zet Handelsgids.be dan ook graag in de kijker.
Luc: ”Service, vakkennis, kleinschaligheid en specialisatie is heel belangrijk om succes te hebben, maar klantvriendelijkheid staat op de eerste plaats bij de particulier/klant. Dat is de hoofdreden waarom hij/zij blijven kopen bij de lokale handelaar!”
Zaakvoerder van Handelsgids.be Luc Verheyden: “Het is dus het belangrijkste stokpaardje voor een KMO en vooral:
Het kost niets”.
Waarom de keuze om de vriendelijkheid van een handelaar in de kijker te gaan zetten?
Luc:  “Ik stoorde mij dikwijls aan het onvriendelijk gedrag van sommige KMO’s en wilde dit hekelen om hen te helpen. Zo heb ik dan, om dit onder de aandacht te brengen, de verkiezing van de ‘Vriendelijkste Handelaar’ gelanceerd”.
“Verkozen worden betekent veel voor een handelaar, want door de erkenning geeft dit vertrouwen aan hun bestaand cliënteel en trekken zij hierdoor ook nieuwe klanten aan. Want welke klant wordt nu niet graag vriendelijk behandeld?”