Awarduitreiking Vriendelijkste Handelaar 2018 - Cultuurzaal Den Elzas Huldenberg - 25 februari 2019
Vriendelijkste handelaar 2018
Persbericht
HULDENBERG – Maandagavond 25 februari was het weer spannend voor de aanwezige genomineerde handelaars uit 14 verschillende gemeentes. Zij verzamelden zich in Cultuurzaal Den Elzas voor de jaarlijkse awarduitreiking van de Vriendelijkste Handelaar door Handelsgids. Honderden kmo’s uit de streek deden het afgelopen jaar hun uiterste best om hun klanten zo goed mogelijk verder te helpen, in de hoop om de felbegeerde trofee mee naar hun zaak te kunnen nemen.
Wat maakt dat een handelaar als vriendelijkste uit deze verkiezing komt? Het is een kwestie van motivatie, inzet en vooral: hun zaak registreren op Handelsgids en scores ontvangen van hun klanten. Op hun Handelsgidspagina staat het ganse jaar door een bannerafbeelding, waarop klanten kunnen doorklikken en in enkele seconden tijd een stem kunnen uitbrengen voor hun favoriete handelszaken. De mogelijkheid om naast een score ook een korte beoordeling te schrijven over een handelaar, zorgt ervoor dat een zaak perfect kan achterhalen en opvolgen wat hun klanten belangrijk vinden.
Bekijk de sfeerfoto's op Facebook
“Om verkozen te worden tot Vriendelijkste Handelaar en de gelijknamige trofee mee naar huis te mogen nemen, kan iedere handelaar die dat wenst zich registreren bij Handelsgids”, aldus zaakvoerder Luc Verheyden. “We werken ieder jaar met een systeem van scores en reviews. Elke handelaar op Handelsgids kan het hele jaar door via een banner op zijn Handelsgidspagina een score krijgen op 10 van zijn klanten. Aan klanten wordt dus gevraagd naar hun ervaring bij een handelaar en deze te quoteren en een review te geven. De optionele feedback die bijgevoegd kan worden is een grote meerwaarde voor handelszaken: zo kunnen zij hun service nog meer klantgericht maken.”
In 2014 werd een eerste test gedaan in enkele tientallen gemeenten. Dit werd warm onthaald door de deelnemende handelaars en hun klanten. In 2015 werd het initiatief uitgebreid naar gans Vlaanderen.
Vriendelijkheid is een troef, dat zet Handelsgids.be dan ook graag in de kijker. Luc: ”Buiten service en vakkennis, kleinschaligheid en specialisatie, staat klantvriendelijkheid op de eerste plaats bij de particulier. Dat is dé hoofdreden waarom hij blijft kopen bij de lokale handelaar!”
Zaakvoerder van Handelsgids.be Luc Verheyden: “Het is dus het belangrijkste stokpaardje voor een KMO en vooral: het kost niets”.
Waarom de keuze om de vriendelijkheid van een handelaar in de kijker te gaan zetten? “Ik stoorde mij dikwijls aan het onvriendelijk gedrag van sommige KMO’s en wilde dit hekelen om hen te helpen. Zo heb ik dan, om dit onder de aandacht te brengen, de verkiezing van de ‘Vriendelijkste handelaar’ gelanceerd”.
“Verkozen worden betekent veel voor onze handelaars, want door de erkenning geeft dit vertrouwen aan hun bestaand cliënteel en trekken zij hierdoor ook nieuwe klanten aan. Want welke klant wordt nu niet graag vriendelijk behandeld?”
De Vriendelijkste Handelaars van 2018 ontvingen een mooie award die ze in hun zaak kunnen tentoonstellen. Verder kregen de winnaars extra reclamebudget voor Handelsgids.be t.w.v. €600. De 2de, 3de en 4de plaats kregen ook een mooi budget bij Handelsgids t.w.v. €300.
Om dit extra in de kijker zetten wordt het ook gekoppeld aan de eindejaarsactie. Voor deze eindejaarsactie werden miljoenen deelnemingsformuliertjes met een logincode, alsook duizenden affiches uitgedeeld aan de kmo’s. Dit is een gratis actie waar alle handelaars van kunnen genieten. Telkens een klant van een KMO meespeelde, werd aan hen gevraagd ook een quotering te geven voor zijn of haar klantvriendelijkheid. Dit is aan meer dan 200.000 handelaars gevraagd. Om de Vriendelijkste handelaar van de gemeente te kunnen worden moest de kmo van minstens 30 verschillende personen een quotering krijgen. Uiteindelijk kwamen 5 955 handelaars in Vlaanderen aan voldoende stemmen om kans te maken op de titel van Vriendelijkste Handelaar.
De avond in Huldenberg werd afgesloten met een komische show van Jacques Vermeire en Ruben Van Gucht, “Van 7 tot 77”. Nadat deze ervaren komiek en zijn sidekick van dienst de zaal naar hun hand zetten en de aanwezigen entertainden met hun tijdloze humor, was er achteraf voor de handelaars ook ruimte en gelegenheid om met elkaar te praten en onderling te netwerken. Uit de vele positieve reacties kan men concluderen dat het een zeer geslaagde avond was in cultuurzaal Den Elzas.
De handelaars die in Huldenberg in de prijzen vielen, zijn:
Gemeente |
Ranking |
Handelaar |
Bertem |
1ste |
Jis Nails & Beauty |
|
2de |
Louis Delhaize |
|
3de |
Moeys Alex bvba |
|
4de |
BeautyMaster |
|
5de |
Kapsalon De No & Co |
Bierbeek |
1ste |
ReCycle |
Herent |
1ste |
Het Suikerideetje |
|
2de |
Cockx |
|
3de |
Ambachtelijke Slagerij Verheyden |
Hoeilaart |
1ste |
Victoria (Chez Victoria) |
Huldenberg |
1ste |
Bakkerij Lanaux |
|
2de |
Leonidas |
|
3de |
Bakkerij De Coster |
|
4de |
Brood en Banket D’IJse |
|
5de |
Kleding Van Reusel |
|
6de |
Spar Colruytgroep |
Kampenhout |
1ste |
Bols & Cie Mosselhandel |
|
2de |
Haarmode Karin voor Hem en Haar |
|
3de |
Schoenmakerij en Sloten Luc - MHS |
|
4de |
Croissy Van Bellinghen |
Kessel-Lo |
1ste |
Het Blomke |
|
2de |
Sleuteldienst Schol |
|
3de |
Kapsalon Jenny |
|
4de |
Kessel-Lo Motors |
Kortenberg |
1ste |
Het Frit’uurtje |
|
2de |
Hairstyle Patricia |
|
3de |
Livini |
|
4de |
Dagbladhandel Eddy Reulens |
|
5de |
Coifflot |
Leuven |
1ste |
De Schoensmid |
|
2de |
Optiek De Pauw |
|
3de |
Axess |
|
4de |
Kamina |
|
5de |
Lambrechts Tuinmachines |
|
6de |
Pauwels Orthopedie |
Oud-Heverlee |
1ste |
Dierenarts An Havet |
|
2de |
Garage Vanlinthout |
|
3de |
Jos De Kok |
Overijse |
1ste |
Bakkerij Danhieux |
Steenokkerzeel |
1ste |
Bakkerij Claes |
|
2de |
De Versmarkt |
Tervuren |
1ste |
Dierenartsenpraktijk Feniks |
Zaventem |
1ste |
Beenhouwerij Luc |
|
2de |
Strea-Net |
|
3de |
Hairstyle Paul |