5 tips voor offline marketing

Woensdag 29 november 2023 10:35 - geschreven door Guus

Hoewel we in een digitale wereld leven, is offline marketing nog steeds een hele goede manier om te zorgen voor meer zichtbaarheid voor jouw zaak. Met behulp van offline promotiemiddelen kun je je heel goed richten op een lokale doelgroep op een fysieke locatie, maar je kunt ook zorgen voor een tastbare herinnering aan je merk. Maar hoe kun je offline marketing op de juiste manier inzetten? In dit artikel geven we 6 tips voor offline marketing.

  1. Zorg ervoor dat je aanwezig bent op de juiste plekken

Je kunt natuurlijk zoveel investeren in offline marketing als je wilt, maar je wilt wel het juiste publiek op de juiste plekken bereiken. En de enige manier om te weten te komen wat de juiste plekken zijn, is door het in kaart brengen van je doelgroep. Waar wonen ze? Op welke plekken komen ze? Welke evenementen bezoeken ze? Daar kun je achterkomen door een aantal mensen uit de doelgroep te interviewen en op basis daarvan een doelgroepomschrijving te maken. Dit geldt overigens niet alleen voor offline marketing, maar ook voor online marketing. Want zo kom je er ook achter welke socialemediakanalen ze bijvoorbeeld gebruiken en welke blogs ze lezen.

  1. Zet praktische en originele promotionele producten in

Bij offline marketing kun je ook denken aan offline promotiemiddelen. En dan kun je denken aan allerlei soorten producten die je kunt laten bedrukken. Dat kan variëren van bedrukte pennen tot kleding of gadgets. Ook hierbij bedenk je wat goed past bij de doelgroep, bij je propositie en bij de boodschap van je campagne. Laat je bijvoorbeeld inspireren door de tips voor branded kantoorgadgets of organiseer een brainstormsessie om creatieve ideeën te bedenken voor de promotionele producten.

  1. Stuur gepersonaliseerde direct mailings

Personalisatie is een belangrijke tool om je doelgroep echt aan te spreken. En tegenwoordig zijn er heel veel mogelijkheden om direct mailings te personaliseren. Spreek de ontvangers aan bij de naam, personaliseer de foto op de mailing, bedenk een pakkende kop en een aanbieding die de ontvanger echt aanspreekt. Hoe persoonlijker, hoe beter.

  1. Verras je doelgroep

Hoe unieker de manier is waarop je je merk promoot, hoe beter het zal blijven hangen in de gedachten van je doelgroep. Probeer daarom echt te denken aan originele manieren om je doelgroep te verrassen. Dat kan bijvoorbeeld door middel van een flashmob zijn op straat of opvallende straatkunst, of gadget die ze ontvangen waarvan ze in eerste instantie niet weten waar deze vandaan komt. Leid ze naar de website en laat ze een code intypen die zal onthullen wie je bent.

  1. Kijk hoe je offline marketing met online marketing kunt combineren

Offline marketing hoef je niet ‘standalone’ in te zetten, je kunt het ook heel goed met online marketing combineren. Denk aan het opzetten van een campagnewebsite waar je naar verwijst met behulp van de flyer of de bedrukking op je offline promotieartikel. Op die manier kun je met behulp van een statistiekentool zoals Google Analytics ook daadwerkelijk meten wat je offline marketing heeft opgeleverd.


Kijk naast de bovenstaande offline marketingmogelijkheden ook goed naar je online vindbaarheid en lees de tips om beter te scoren in zoekmachines. En ontdek de tip van de maand die je ook zal helpen om van je marketing een succes te maken.